Skinnebensbetændelse2018-10-01T22:07:58+00:00

Skinnebensbetændelse

I forbindelse med løb er skinnebensbetændelse nok én af de hyppigste skader. Smerterne opstår oftest på forsiden af underbenet, men kan også sidde dybt bagest. Der er tale om en overbelastning af muskulaturen som er resultat af dårligt fungerende muskler andre steder i kroppen.

De fleste løbere kender det at være godt øm i benene efter en hård træning, eller et løb hvor den har fået fuld gas. Ømheden er en god ting, det skal bare ikke gøre ondt! Når vi bruger vores muskler hårdt opstår der små traumer i fibrene, det er det man kan mærke som ømhed. Det kan godt tage 48 timer inden denne ømhed er forsvundet ud af kroppen, da det tager tid for kroppen at hele de skader der er sket. Hvis ømheden ikke forsvinder, så er der noget galt. Ikke der hvor det gør ondt (symptomet), men et andet sted.

Vores krop består af lange slynger af muskler der arbejder sammen for at få en bevægelse til at foregå. Så når en muskel i underbenet gør ondt, bliver man nødt til at kigge på resten af den kæde den hænger sammen med for at finde ud af hvad der er det egentlige problem. Det er ikke skinnebensbetændelsen der er problemet, men det er oppe omkring hoften der skal sættes ind.

Hoftens muskler er nogle af dem der er afgørende for hvordan vores ben fungerer. Hvis der mangler stabilitet oppe i hoften bliver foden nødt til at flade ud for at skabe en større understøttelsesflade. For hvis en del af kæden er ustabil, er den anden ende nødt til at arbejde ekstra for at skabe stabilitet.

Man kan derfor vælge 2 strategier:

– Ved skinnebensbetændelse gør man enten det nemme og det som kræver mindst indsats fra én selv, nemlig at købe indlæg eller nye løbesko med ekstra støtte til foden. Dette får højst sandsynligt smerterne i skinnebenet til at blive mindre og tager ca. 4 uger for at mærke en ordentlig effekt, hvis den kommer! Dette fjerner bare ikke det reelle problem. Det stabiliserer til en vis grad foden, men det gør faktisk bare at musklerne i foden bliver svagere, da de bliver fri for at lave noget arbejde.

– Den anden mulighed består i at få styr på hvad problemet er og genoptræne hoften så den igen kan stabilisere. Det kræver en indsats at få en stærk hofte som kan holde til den belastning det er at løbe. Heldigvis kan man som regel mærke fremgang allerede efter 1 uge med øvelser, det er med til at motivere mange til at gøre en endnu større indsats.

Når man skal vurdere hoften er det vigtigt at kigge på bækkenet som helhed. Der skal testes bevægelighed af led og funktion af samtlige muskler omkring bækkenet, for der kan være flere årsager til at musklerne ikke fungerer som de skal.

Hvis du er i tvivl om din hofte er ustabil, så kan en eller flere af følgende test være et tegn:

– Når du står i køen i dit supermarked, har du tendens til at stå og hvile på det ene ben.
– Stå foran et spejl, løft det ene lår op så det er vandret og kig på hoften. Hvis den hofte på det løftede ben gerne vil falde ned, så er standbenets hofte ustabil.
– Når du cykler, så vil knæet gerne indad mod stangen i stedet for at afvikle ud over foden.
– Ved gang op ad trappe, så vil knæet på det øverste ben gerne ind mod det andet ben og hoften vil gerne ud mod siden.

Dette kan bare være nogle af tegnene på en svag hofte.

Er du træt af at have skinnebensbetændelse, så kom ind til casparf.dk. Vi har ekspertisen til at løse lige netop dit problem.

Bestil tid til undersøgelse allerede i dag ved at trykke her eller ring på 20620694 og hør mere om mulighederne for behandlingen af skinnebensbetændelse!





Bliv kontaktet af os